Przejdź do treści

Wydział Zarządzania Kryzysowego.

Poczucie bezpieczeństwa jest sprawą priorytetową, dlatego zadania związane z zapewnieniem ochrony własnej i naszych rodzin oraz bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu stawiane są jako główne zadania do realizacji przez przedstawicieli zarówno administracji samorządowej jak i rządowej.

Naczelnik  WydziałuJarosław Wysocki

Inspektor – Iwona Rudowicz


Najczęściej zadawane pytania

Jakie zadania realizuje Wydział Zarządzania Kryzysowego?
  1. Ochrony ludności i obrony cywilnej i spraw obronnych – ochrona ludności przed zagrożeniami czasu wojny. Do głównych zadań z zakresu obrony cywilnej oraz spraw obronnych w czasie pokoju zaliczana jest działalność planistyczna, szkoleniowa i upowszechniająca.

  2. Zarządzania kryzysowego – ochrona ludności przed zagrożeniami oraz przed nadzwyczajnymi zagrożeniami kryzysowymi.

    Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie powiatu jest Starosta jako przewodniczący Zarządu Powiatu. Zadania z zakresu zarządzania kryzysowego Starosta Głogowski wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej Starostwa Powiatowego w Głogowie, tj. Wydziału Zarzadzania Kryzysowego, w którym funkcjonuje: Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) oraz przy pomocy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego (PZZK).

    Do zadań Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego należy:
    • pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
    • współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
    • nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
    • współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
    • współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
    • dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum,
    • realizacji zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.

  3. Ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w szczególności:
    • opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie
    • i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
    • zabezpieczenie ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenie i utrzymanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego,
    • przeciwpożarowej oraz zapobieganie innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
    • określenie zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu, koordynowanie jego funkcjonowania i kontrolowanie wykonywanie tych zadań, a także
    • w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska oraz kierowanie tym systemem,
    • udział w przygotowaniu materiałów dot. dokonywania przez radę powiatu oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu. 
Jakie jest zagrożenie powodziowe na terenie Powiatu Głogowskiego?

Analiza terenu rejonu Głogowa wykazuje, że w przypadku wysokich stanów wody Odry, Powiat Głogowski nie jest bezpośrednio zagrożony powodzią i spływ wód odbywał się będzie między wałami przeciwpowodziowymi. Nastąpić mogą lokalne podtopienia zagrażające indywidualnym gospodarstwom rolnym, zalania pól uprawnych, niektórych odcinków dróg, czy szlaku kolejowego Wrocław-Głogów. Istnieje jednak realne niebezpieczeństwo zalania blisko 50 % obszaru powiatu w przypadku ekstremalnego wezbrania Odry i przerwania wałów przeciwpowodziowych:

  • prawego – zalanie obszaru o powierzchni ok. 100 – 120 km ² – tereny gminy Kotla i Głogów, częściowo Miasto Głogów;
  • lewego – zalanie obszaru o powierzchni ok. 80 – 100 km ² – tereny gminy Pęcław, Głogów, częściowo Żukowice i Miasto Głogów.

Przy zagrożeniach powodziowych ze strony rzeki Odry, przewiduje się, że będzie dostateczna ilość czasu do podjęcia działań przygotowawczych i zabezpieczających przed powodzią.

Poważne zagrożenie powodziowe stanowić może również zbiornik odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”. Zaistnienie sytuacji kryzysowej nastąpi w przypadku przerwania zapory. Takie zdarzenie spowoduje powstanie fali powodziowej, która będzie się przemieszczała dolinami rzek Rudna i Moskorzynka w kierunku ujścia tych rzek do Odry. Ze względu na płaski teren zagrożony zostanie obszar o łącznej powierzchni ok. 155,6 km2 (długości – 21 km i szerokości 7 – 11 km), w tym część gminy Pęcław, gminy Głogów i Miasta Głogów.

Innym zagrożeniem związanym z powodzią jest groźba odcięcia szlaków komunikacyjnych:

  • kolejowych: Wrocław – Zielona Góra i Leszno – Głogów;
  • drogowych:
    • Nr 12 Kalisz – Kłobuczyn (zatopienie odcinka drogowego na Ostrowie Tumskim
    • i wyeliminowanie przeprawy na Odrze);
    • Nr 292 Głogów – Nowa Sól;
    • Nr 321 Głogów – Grodziec Mały;
    • Nr 319 Głogów – Sława;
    • Nr 330 Borek – Pęcław.

Odcięcie szlaków komunikacyjnych spowoduje poważne utrudnienie w przemieszczaniu sił i środków w kierunki i rejony zagrożone, a obszar położony na północ od Głogowa zostanie odcięty.

Kto jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa w powiecie?

Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym na szczeblu powiatowym bezpieczeństwo mieszkańcom zapewnia Starosta, który wykonuje ustawowe zadania poprzez zespolone inspekcje, służby i straże.


Wykaz załatwianych spraw w Wydziale Zarządzania Kryzysowego z zakresu:
  1. Stanu bezpieczeństwa i porządku w Powiecie:
    • Udział w przygotowaniu materiałów dotyczących uchwalenia przez radę powiatu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.
    • Podejmowanie niezbędnych czynności w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne.
    • Udział w pracach komisji bezpieczeństwa i porządku, do której zadań należy w szczególności:
      • ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,
      • opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
      • przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
      • opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
      • opiniowanie projektu budżetu powiatu w zakresie zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
      • opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań w zakresie zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
      • opiniowanie, zleconych przez starostę, innych zagadnień.
  2. Zarządzania kryzysowego w przypadkach wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń:
    • Organizowanie i kierowanie Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego.
    • Powołanie powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego oraz prowadzenie wymaganej dokumentacji.
    • Opracowywanie i aktualizowanie planu zarządzania kryzysowego.
    • Monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji.
    • Realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej.
    • Planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na niższym szczeblu administracji publicznej.
    • Przygotowywanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej.
    • Realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej.
    • Realizowanie szkoleń i ćwiczeń z zakresu zarządzania kryzysowego oraz udział w szkoleniach organizowanych przez wyższy szczebel organizacyjny.
  3. Ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej:
    • Opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego.
    • Zabezpieczenie ochrony:
      • przeciwpowodziowej, w tym wyposażenie i utrzymanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego,
      • przeciwpożarowej.
    • Zapobieganie innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.
    • Określenie zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu, koordynowanie jego funkcjonowania i kontrolowanie wykonywania tych zadań, a także w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska kierowanie tym systemem.
    • Udział w przygotowaniu materiałów dotyczących dokonywania przez radę powiatu oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu.
  4. Obronności.
  5. Obrony cywilnej i ochrony ludności.
  6. Ochrony informacji niejawnych.

Zagrożenie powodziowe

Zagrożenie powodziowe na terenie Powiatu Głogowskiego występuje ze strony:

  • rzeki Odry oraz rzek i strumieni uchodzących do rzeki Odry;
  • zbiornika odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”;
  • nawalnych deszczy.

Analiza terenu rejonu Głogowa wykazuje, że w przypadku wysokich stanów wody Odry, Powiat Głogowski nie jest bezpośrednio zagrożony powodzią i spływ wód odbywał się będzie między wałami przeciwpowodziowymi. Nastąpić mogą lokalne podtopienia zagrażające indywidualnym gospodarstwom rolnym, zalania pól uprawnych, niektórych odcinków dróg czy szlaku kolejowego Wrocław-Głogów. Istnieje jednak realne niebezpieczeństwo zalania blisko 50 % obszaru powiatu w przypadku przerwania wałów przeciwpowodziowych:

  • prawego – zalanie obszaru o powierzchni ok. 100–120 km² – tereny gminy Kotla i Głogów, częściowo Miasto Głogów;
  • lewego – zalanie obszaru o powierzchni ok. 80–100 km² – tereny gminy Pęcław, Głogów, częściowo Żukowice i Miasto Głogów.

Przy zagrożeniach powodziowych ze strony rzeki Odry, przewiduje się, że będzie dostateczna ilość czasu do podjęcia działań przygotowawczych i zabezpieczających przed powodzią.

Poważne zagrożenie powodziowe stanowić może również zbiornik odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”. Zaistnienie sytuacji kryzysowej nastąpi w przypadku przerwania zapory. Takie zdarzenie spowoduje powstanie fali powodziowej, która będzie się przemieszczała dolinami rzek Rudna i Moskorzynka w kierunku ujścia tych rzek do Odry. Ze względu na płaski teren zagrożony zostanie obszar o łącznej powierzchni ok. 155,6 km² (długość: 21 km, szerokość: 7–11 km), w tym część gminy Pęcław, gminy Głogów i Miasta Głogów.

Innym zagrożeniem związanym z powodzią jest groźba odcięcia szlaków komunikacyjnych:

  • Kolejowych:
    • Wrocław – Zielona Góra,
    • Leszno – Głogów.
  • Drogowych:
    • Nr 12 Kalisz – Kłobuczyn (zatopienie odcinka drogowego na Ostrowiu Tumskim i wyeliminowanie przeprawy na Odrze),
    • Nr 292 Głogów – Nowa Sól,
    • Nr 321 Głogów – Grodziec Mały,
    • Nr 319 Głogów – Sława,
    • Nr 330 Borek – Pęcław.

Odcięcie szlaków komunikacyjnych spowoduje poważne utrudnienie w przemieszczaniu sił i środków w kierunki i rejony zagrożone, a obszar położony na północ od Głogowa zostanie odcięty.

Transkrypcja na język migowy