Gabriela Adamus
- Pokój 314
- Telefon: 76 728 28 25
- E-mail: rk@powiat.glogow.pl
Godziny przyjęć:
- poniedziałek – piątek: 07:30 – 10:00 oraz 13:00 – 15:30
Rzecznik Konsumentów udziela pomocy wyłącznie konsumentom. Zgodnie z art. 22 1 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela pomocy wyłącznie mieszkańcom Powiatu Głogowskiego. Mieszkańcy innych powiatów mogą uzyskać pomoc rzecznika w swoim powiecie.
Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski według kolejności wpływu.
Do kompetencji Rzecznika należy między innymi:
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
- Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej.
- Wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Konsultacje konsumenckie
Poniżej znajdują się informacje, gdzie można uzyskać konsultacje konsumenckie:
- Infolinia Konsumencka – telefon: 801 440 220,
- Konsumenckie Centrum e-Porad – porady udzielane drogę elektroniczną przez ekspertów Federacji Konsumentów – porady@dlakomsumentow.pl,
- Informacje dotyczące praw konsumenta – prawakonsumenta.uokik.gov.pl,
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu – Delegatura w Legnicy,
- Nieodpłatna pomoc prawna – Starostwo Powiatowe w Głogowie.
Pomocne strony internetowe:
- Urząd Ochrony Konsumentów – https://uokik.gov.pl/
- Federacja Konsumentów – https://www.federacja-konsumentow.org.pl/
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – https://www.konsumenci.org/
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Olsztynie – https://www.ih.olsztyn.pl/
- Europejskie Centrum Konsumenckie – https://www.konsument.gov.pl/
- Urząd Komunikacji Elektronicznej – https://www.uke.gov.pl/
- Urząd Regulacji Energetyki – https://www.ure.gov.pl/
- Rzecznik Finansowy – https://www.rf.gov.pl/
- Komisja Nadzoru Finansowego – https://www.knf.gov.pl/
- Stowarzyszenie Krzewienie Edukacji Finansowej – https://www.skef.pl/
- Biuro Informacji Kredytowej – https://www.bik.pl/
- Bankowy Arbitraż Bankowy – https://www.zbp.pl/
- Urząd Lotnictwa Cywilnego – https://www.ulc.gov.pl/
- Rada Reklamy – https://www.radareklamy.pl/
- Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich – https://www.rpo.gov.pl/
Najczęściej zadawane pytania
1. Kiedy jestem konsumentem?
KONSUMENT – za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Uznanie za konsumenta ma istotne znaczenie prawne – od tego bardzo często zależy które przepisy zostaną zastosowane do oceny całej transakcji. W wielu przypadkach sytuacja prawna konsumenta jest z góry wzmacniana przez obowiązujące regulacje.
Pamiętajmy: nie mamy statusu konsumenta, gdy kupujemy towar od osoby prywatnej (fizycznej).
Podstawa prawna: art. 22¹ Kodeksu cywilnego
2. Czy jako konsument mam prawo żądać od sprzedawcy potwierdzenia treści umowy?
Przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku.
Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Podstawa prawna: art. 20 ust. 2 i art. 21 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta
3. Czy oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy należy składać na ustawowym wzorcu?
Przy odstąpieniu od umowy warto posłużyć się ustawowym formularzem, ale nie jest to konieczne. Posłużyć się można również innymi wzorami lub też stworzyć swój własny.
Pamiętajmy: do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem; odstąpienie zawsze warto złożyć na piśmie (w celach dowodowych).
Podstawa prawna: art. 30 ustawy o prawach konsumenta
4. Czy sprzedawca powinien wskazać konsumentowi, jakie będą koszty zwrotu towaru w razie odstąpienia od umowy?
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazach) – sprzedawca zawsze musi wskazać konsumentowi, które koszty związane ze zwrotem towaru będzie musiał ponieść w razie odstąpienia od umowy. Informacja ta powinna być przekazana w sposób jasny i zrozumiały już na etapie składania propozycji zawarcia umowy. Przekazanie jej po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o odstąpieniu nie spełnia tego wymogu.
Umowy zawierane na odległość (np. przez internet) – sprzedawca musi wskazać konsumentowi koszty zwrotu w sytuacji, gdy oddawany towar nie może zostać odesłany pocztą ze względu na swój charakter, np. wielkość.
Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 10 ustawy o prawach konsumenta
5. Kto procentowo określi zużycie towaru w przypadku odstąpienia od umowy
i obowiązku konsumenta zwrotu towaru przedsiębiorcy?
Jeśli konsument odstępuje od umowy, ponosi on odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem jego korzystania w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru.
Pamiętajmy: w pierwszej kolejności strony umowy powinny spróbować porozumieć się co do procentowego określenia zużycia towaru. Jeżeli to się nie uda, kwestię tę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.
Podstawa prawna: art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta
6. Reklamacja towaru/usługi – Jakie nastąpiły zmiany w przepisach od początku 2023?
1 stycznia 2023r. zmieniły się prawa konsumentów i obowiązki przedsiębiorców w zakresie rękojmi i gwarancji z umowy sprzedaży.
Wprowadzono regulacje dotyczące niezgodności towaru z umową (w ustawie o prawach konsumenta), które – w odniesieniu do umów zawieranych z konsumentami do końca 2022r.– zastąpiło dotychczasowe pojęcie rękojmi (uregulowanej w ustawie Kodeks cywilny).
Regulacje dotyczące gwarancji pozostały w Kodeksie cywilnym. Pozostały tu również przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji w zakresie umów, których stroną nie jest konsument (np. w obrocie profesjonalnym między przedsiębiorcą a przedsiębiorcą) oraz przepisy dotyczące rękojmi w przypadku nieruchomości.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe
7. Na czym polega istotna niezgodność towaru z umową?
Prawna definicja istotnej niezgodności towaru z umową nie istnieje. Przyjmuje się, że jest istotna, gdy towar nie nadaje się do używania zgodnie z przeznaczeniem i celem.
Podstawa prawna: art. 43e ustawy o prawach konsumenta
8. Czy w przypadku zakupów na odległość można odstąpić od umowy zanim towar zostanie dostarczony konsumentowi?
Tak, konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy również przed otrzymaniem towaru. W tej sytuacji przedsiębiorca – jeśli wysłał już zamówiony towar – może obciążyć konsumenta kosztami, które konsument musiałby ponieść w sytuacji odstąpienia od umowy po odbiorze towaru.
9. Czy przedsiębiorca może przyjąć płatność za towar zakupiony poza lokalem przedsiębiorstwa przed upływem terminu do odstąpienia od tej umowy?
Nie, przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo niezamówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo pokazu, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
Pamiętajmy: umowa dotycząca usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu lub wycieczki.
Podstawa prawna: art. 7ab ust. 1, art. 17a ustawy o prawach konsumenta
10. Jakie dane kontaktowe przedsiębiorcy powinien przedstawić konsumentowi przed zawarciem umowy poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość?
Przedsiębiorca powinien przekazać informacje o adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerze telefonu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą.
Podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta
11. Jakie są koszty reklamacji?
Konsument nie ponosi żadnych kosztów związanych z reklamacją towaru niezgodnego z umową. Składając reklamację, udostępnia on sprzedawcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Sprzedawca zobowiązany jest do odebrania towaru na swój koszt, a także ponosi koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów. W przypadku odstąpienia od umowy konsument zwraca towar sprzedawcy na jego koszt.
Pamiętajmy: jeżeli w wyniku reklamacji doszło do naprawienia towaru, wymiany, obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, konsument ma prawo żądać od sprzedawcy naprawienia szkody, którą poniósł z powodu nabycia towaru niezgodnego z umową. Jako szkodę w szczególności można uznać: koszt odebrania towaru, odesłania towaru w związku z reklamacją, jego przewozu oraz ubezpieczenia; koszt zawarcia umowy; koszt przechowania towaru; inwestycje w towar, z których konsument nie odniósł korzyści.
Konsument ma prawo także starać się o zwrot opłat związanych w wykonaniem ekspertyz czy badań (np. niezależnych rzeczoznawców), które potwierdziły przyczynę i istnienie niezgodności towaru z umową, w szczególności w sytuacji, gdy sprzedawca nie uznał reklamacji bez takich badań.
Podstawa prawna: art. 471 Kodeksu cywilnego, art. 43d ust. 4 i 5 oraz art. 43e ust. 6 ustawy o prawach konsumenta